Śladami nomadów Changpa.

Data powrotu Kariny do Polski zbliżała się nieuchronnie i musieliśmy powoli opuścić Ladakh. Ostatnim trekkingiem jaki sobie zaplanowaliśmy był 170-kilometrowy marsz wzdłuż słonych jezior Tso Kar i Tso Moriri w rejonie Rupshu (zachodnia część tybetańskiego płaskowyżu Changtang) do wioski Kibber w dolinie Spiti.

Nad jezioro Tso Kar dotarliśmy częściowo płatnym autostopem. Następne dwa dni wędrówki do wioski Karzok pokonaliśmy na wysokości pow. 4500 m n.p.m, jednak dzięki zdobytej wcześniej aklimatyzacji m.in. na trekkingu z Lamayuru do Padum i wejściu na Stok Kangri nie mieliśmy z tym problemu.

Na trasie mieliśmy okazję poznać kilku sympatycznych mieszkańców płaskowyżu, w tym nomadów z grupy Changpa. Niektórzy potrafili przysiąść się do nas np. w trakcie rozbijania naszego obozowiska i obserwować bez słowa przez ponad godzinę, uśmiechając się tylko.

Pierwsze 4 dni marszu z Karzok do podnóża przełęczy Parang La były długie, choć nie bardzo forsowne – pokonywaliśmy dziennie nie więcej niż 200 metrów przewyższenia. Z tego odcinka do dziś pamiętam jedno wydarzenie – w środku nocy obudziło nas dochodzące z bliska wycie wilków. Gdy wychyliłem się z namiotu z zapaloną czołówką tuż nad moja głową przeleciała sowa. Chwilę później odgłosy wilków ucichły.

Położona na wysokości prawie 5600 m n.p.m przełęcz Parang La była najwyższą jaką pokonaliśmy w całych Indiach w ramach trekkingu. W jej zdobyciu pomogli nam spotkaniu po drodze poganiacze osłów obsługujący hinduską wycieczkę piechurów – zaoferowali się przewieźć nam plecaki na samą przełęcz zupełnie za darmo, z czego skwapliwie skorzystaliśmy.

Po 10 dniach wędrówki zakończyliśmy nasz ostatni trekking w Indiach i z wioski Kibber ruszyliśmy do Kazy i dalej na południe, aby zobaczyć popularne wśród turystów miejscowości takie jak Shimla, Manali, Agra czy Waranasi.

Podróż do Indii odbyliśmy w 2011 roku. Post oraz zdjęcia nie były wcześniej publikowane.